Україна: Тренди тижня Випуск N. 6/15 3 квітня – 10 квітня, 2015

Конституційний топ тренд:

Розпочалась зміна загальних правил гри через підготовку нової Конституції

Запуск конституційної реформи є початком великого політичного переформатування всієї державної системи України і створенням нового Суспільного договору із активним залученням в процес зовнішніх гравців, де Росія, ЄС і США лобіюють свої власні правки і конфігурації майбутньої нової української держави.   

Аналіз:        Перше засідання Конституційної комісії під головуванням спікера Парламенту Володимира Гройсмана визначила ключовими напрямами роботи: права людини, реформу правосуддя і організацію державної влади, децентралізації влади і розвиток місцевого самоуправління. Підготовка і голосування до 15 липня змін в Конституцію України щодо децентралізації для введення їх в дію ще до проведення жовтневих місцевих виборів має великий ризик не відбутися через зіткнення інтересів внутрішніх фінансово-промислових груп та зовнішніх гравців (передусім, ЄС, США та Росія) в питанні основних параметрів нової української Конституції. Вкрай повільне і низькоефективне проведення реформ в Україні протягом останнього року демонструє, що найімовірніше, до виборів зміни щодо децентралізації та інші (особливо щодо судової реформи) не будуть прийняті (хоча б на стадії підтримки у Парламенті на рівні 300 голосів). Це означає, що місцеві вибори відбуватимуться з високою імовірністю за старими правилами.   

Прогноз:      Швидка розробка змін української конституції, в якій напряму беруть участь представники ЄС, а Росія намагається опосередковано вплинути на окремі положення, означає ризик нав’язування Україні певного компромісного між ЄС та Росією варіанта державного устрою. Якщо США не будуть контролювати процес створення змін нових рамок української політичної системи через президента Петра Порошенка та лояльних до нього числа українських високопосадовців, то Вашингтон ризикує отримати бажану Москвою федералізацію України під виглядом децентралізації. При цьому, Німеччина і Франція будуть активно лобіювати вигідні Росії правки до української конституції, оскільки мають гостру потребу в завершенні фінансово-економічної ізоляції Росії через «умовне» вирішення українського питання навіть без повернення під українську юрисдикцію Криму і повного реального відведення російських військ з Донбасу та повернення цілковитого українського контролю над державним кордоном з Росією. Більшість українських місцевих членів Конституційної комісії будуть використовуватися як агенти впливу переважно Росією та використовуватися як блокуючи сила окремих ініціатив президента Порошенка.       

Висновки: Прискорення процесу зміни Конституції України свідчить про фактичне закінчення старої української держави, яка була гібридом старої радянської системи і покоління пострадянської молодої еліти, і спробу створення нового Суспільного договору в Україні. Недарма, навіть групи лідерів ДНР, зокрема Пургіна, висловлюють наміри приєднатися до цього процесу. Росія активно намагатиметься лобіювати свої поправки до процесу роботи Конституційної комісії, що буде використано нинішньою владою як карта для торгу з Москвою. Вимоги ЄС щодо неухильного слідування Україною домовленостей Мінськ-2 та рекомендацій Венеціанської комісії стануть основним інструментом Євросоюзу (в першу чергу, Німеччини) щодо пошуку нової формули збереження спільного російсько-європейського контролю над Україною.

Політичний топ тренд:

Розгортається скандал щодо можливої відставки Яценюка

Гостра політична дискусія з питань створення тимчасової слідчої комісії Верховної Ради щодо корупційної діяльності уряду Яценюка вкотре підтвердила відсутність єдності в лавах пропрезидентської коаліції. Публічне обговорення у колі політичних опонентів діяльності уряду  щодо вірогідності втрати Яценюком прем’єрського крісла буде тривати. На користь розвитку такого сценарію говорить дистанціювання від нього значної кількості радників, а також зростання критики його діяльності зі сторони соратників по коаліції.

Аналіз:        Ще на початку березня у парламенті активно обговорювали можливу відставку. Серед ймовірних кандидатів оптимісти називали ім’я міністра фінансів і навіть Юлії Тимошенко. Проте реалісти, обізнані з економічною ситуацією в країні, скептично відносилися до таких прогнозів. Рішення про звільнення голови Держфінінспекції Миколі Гордієнка ухвалили, заслухавши доповідь про результати службового розслідування щодо посадовців відомства. У свою чергу Гордієнко звинуватив уряд у корупції і звернувся до Генпрокуратури з проханням перевірити діяльність уряду. Прем'єр Яценюк назвав ці звинувачення необґрунтованими. Парламентські політичні партії скористалися цією ситуацією і почали піднімати свої рейтинги. Народний депутат парламентської фракції «Народний фронт» Антон Геращенко звинуватив Юлію Тимошенко і представників «Свободи» в організації кампанії з дискредитації Яценюка, яка «розпочата на замовлення Путіна». Всі без винятку парламентські політичні сили не безпідставно почали перекладати всю відповідальність за ситуацію в країні на уряд Яценюка.

Прогноз:     Найближчим часом слід очікувати переформатування коаліції. Питання зміни складу уряду також буде актуальним. Відставка уряду Яценюка для країни, яка перебуває у «стані війни», стане дискредитуючим фактором для фінансових донорів з ЄС і США, які намагаються підтримати Україну. Можлива зміна прем’єра носитиме технологічний характер. Будь-яка нова  кандидатура на пост глави уряду не змінить ситуацію і не стане об’єднуючим фактором для пропрезидентських сил в парламенті. Звільнення глави уряду буде можливим виключно за наявності власного бажання Яценюка. Особисті амбіції нинішнього прем’єра є вищими за майбутні перспективи створеного під нього політичного проекту «Народний Фронт». Перспектива глави «уряду камікадзе» і державницька діяльність для Яценюка є більш привабливою за репутаційні втрати політичного лідера вказаного проекту.

Висновки: Загрозлива для України соціально-економічна ситуація в цілому та зростання невдоволення громадян діями уряду є справедливою передумовою для звільнення Яценюка. Однак в умовах «стану війни» відставка будь-якого уряду є загрозою подальшої втрати територіальної цілісності України. Дискусії щодо можливої відставки Яценюка є передумовою розпаду парламентської коаліції. Новий склад парламенту, як і попередній, на передодні місцевих виборів перетворюється на майданчик передвиборчих змагань. Діяльність уряду Яценюка продемонструвала неспроможність втілити означені Президентом реформи. «Іноземний десант» в уряді стикається зі спротивом представниками старої бюрократичної системи.

Безпековий топ тренд:

Росія готується до поновлення активних бойових дій в Україні

Особисті амбіції і пристрасть Путіна до сумнівних історичних перемог Росії може призвести до поновлення активних воєнних дії в Україні у проміжку між Великоднем і святкуванням 70-річчя Перемоги - 9 травня. Плани керівництва Росії щодо подальшого захоплення територій України багато в чому залежатимуть від рішення європейських лідерів бойкотувати урочистості в Москві. 9 травня стане краш-тестом для країн ЄС. Їхнє керівництво буде змушене вибирати між поверненням до часів «холодної війни» і просуванням своїх економічних інтересів на Схід.

Аналіз:        Попри Мінські домовленості, Росія продовжує поставляти військову техніку підтримуваним нею терористам ДНР/ЛНР. З їхнього боку, на відміну від українських збройних сил немає повного відведення важких озброєнь. Також немає ефективного контролю за цим процесом з боку спостережної місії ОБСЄ. Цьому процесу сприяє шизофренія у середовищі керівництва Росії, яка продовжує прогресувати та має масовий характер. Голова комітету з міжнародних справ Держдуми Росії Пушков заявив, що у нього є «відчуття, що Київ повільно повертається до воєнних дій». Він спрогнозував, що до 9 травня ситуація на Донбасі може погіршитися. Набір аргументів Путіна щодо лояльності європейських урядів до експансивної політики Росії залишається незмінним. Ігнорування міжнародних безпекових гарантій цілісності України було підкріплене заявами Путіна про наміри Росії привести у бойову готовність атомну зброю під час лютневих подій минулого року в Україні. А призначений Кремлем керівник окупованого Росією Криму Сергій Аксьонов заявив, що підтримає розміщення ядерної зброї на півострові, якщо таке рішення буде ухвалене в Москві.

Прогноз:     9 травня росіянам буде офіційно оголошено, що Друга Світова війна насправді була Вітчизняною війною. Основна увага російської пропаганди буде зосереджена на тому, що перемога належить виключно Росії, яка самотужки перемогла фашизм. Нинішнє керівництво України буде звинувачене у поновленні розповсюдження фашизму. Захоплені українські території терористами ДНР/ЛНР будуть проголошені останнім форпостом протидії інтересам США та країн Європи, що проігнорували святкування дня 70-річчя Перемоги. Військовий парад в Москві  2015 року буде наймасштабнішим з 1945 року. Демонстрація військової сили та умовної величі Росії буде адресована внутрішньому споживачу – населенню, яке має поповнювати російський військовий контингент на окупованих територіях України.

Висновки: Найактивніша фаза поновлення активних бойових дій зі сторони терористів, підтримуваних Росією, припаде на початок травня. На окупованих терористам ДНР/ЛНР територіях України сконцентрована критична маса російських військової техніки та збройних сил. Керівництву Росії, напередодні святкування дня 70-річчя Перемоги, необхідні перемоги на українському фронті. Парадоксально, але саме «умовне та одностороннє» припинення вогню зі сторони України по лінії розмежування у зоні АТО стало початком внутрішньополітичного конфлікту серед парламентських сил. Відтак, на жаль, можемо констатувати, що активні військові дії є єдиним стримуючим фактором для розвалу пропрезидентських сил. Єднання всіх без виключення політичних і громадських сил можливе лише на платформі протидії військовий агресії Росії. Припинення вогню повертає український політичний істеблішмент до звичного для його представників стану міжособистих суперечок.

Роман Рукомеда

Богдан Суменко

Залишити коментар: